“Katoliker dyrkar statyer!” Folk gör fortfarande detta löjliga påstående. Eftersom katolikerna har statyer i sina kyrkor bryter de mot Guds bud, lyder anklagelsen: “Du får inte göra dig en bild eller någon liknelse av något som finns i himlen ovanför, eller som finns på jorden under, eller som finns i vattnet under jorden; du får inte böja dig ner för dem eller tjäna dem” (2 Mos 20:4-5).

Det är rätt att varna människor för avgudadyrkan som synd när de begår den. Men att kalla katoliker för avgudadyrkare för att de har bilder av Kristus och de heliga bygger på missförstånd eller okunskap om vad Bibeln säger om syftet med och användningen (både bra och dåliga) av statyer.

Den antikatolska författaren Loraine Boettner gör i sin bok Roman Catholicism ett generellt uttalande: “Gud har förbjudit användningen av bilder i gudstjänsten” (281). Men om människor skulle “rannsaka skrifterna” (Johannes 5:39) skulle de finna att motsatsen är sann. Gud förbjöd dyrkan av statyer, men han förbjöd inte den religiösa användningen av statyer. I stället beordrade han faktiskt att de skulle användas i religiösa sammanhang!

Gud sa att vi skulle göra dem

Människor som motsätter sig religiösa statyer glömmer bort de många ställen där Herren beordrar att man ska göra statyer. Till exempel: “Du skall göra två keruber av guld [dvs. två guldstatyer av änglar]; du skall göra dem av hammarslaget arbete på bägge sidor av nådastolen. Gör en kerub på den ena änden och en kerub på den andra änden; av ett stycke av nådastolen skall du göra keruberna på dess båda ändar. Keruberna skall breda ut sina vingar ovanför och överskugga nådastolen med sina vingar, med sina ansikten mot varandra; kerubernas ansikten skall vara vända mot nådastolen” (2 Mos 25:18-20).

David gav Salomo planen “för rökelsealtaret av raffinerat guld och dess vikt; även hans plan för kerubernas gyllene vagn av guld som bredde ut sina vingar och täckte Herrens förbundsark”. Allt detta klargjorde han med hjälp av en skrift av Herrens hand om allt detta” (1 Kr 28:18-19). Davids plan för templet innehöll statyer av änglar.

På samma sätt beskriver Hesekiel 41:17-18 graverade (utskurna) bilder i det idealiserade tempel som han fick se i en vision, för han skriver: “På väggarna runt omkring i det inre rummet och [på] mittskeppet fanns utskurna avbildningar av keruber”.

Bildernas religiösa användning

Under en ormpest som skickades för att straffa israeliterna under uttåget, sade Gud till Mose att “göra [en staty av] en eldig orm och sätta den på en stolpe; och var och en som blir biten, när han ser den, skall leva. Mose gjorde alltså en orm av brons och satte den på en stolpe; och om någon blev biten av en orm skulle han se på bronsormen och leva” (4 Mos 21:8-9).

Man var tvungen att titta på ormens bronsstaty för att bli botad, vilket visar att statyer kunde användas rituellt, inte bara som religiösa dekorationer.

Katoliker använder statyer, målningar och andra konstnärliga anordningar för att påminna om den person eller sak som avbildas. På samma sätt som det hjälper att minnas sin mor genom att titta på hennes fotografi, hjälper det att minnas helgonens exempel genom att titta på bilder av dem. Katoliker använder också statyer som pedagogiska verktyg. I den tidiga kyrkan var de särskilt användbara för undervisning av analfabeter. Många protestanter har bilder av Jesus och andra bibelbilder i söndagsskolan för att undervisa barn. Katoliker använder också statyer för att minnas vissa personer och händelser, på samma sätt som protestantiska kyrkor har tredimensionella krubbor till jul.

Om man mäter protestanter efter samma regel, skulle de genom att använda dessa “graverade” bilder praktisera den “avgudadyrkan” som de anklagar katolikerna för. Men det pågår ingen avgudadyrkan i dessa situationer. Gud förbjuder dyrkan av bilder som gudar, men han förbjuder inte tillverkningen av bilder.

Det är när människor börjar dyrka en staty som en gud som Herren blir arg. När folk således började dyrka bronsormen som en ormgud (som de kallade “Neushtan”) lät den rättfärdige kungen Hiskia förstöra den (2 Kung 18:4).

Hur är det med bugning?

Ibland åberopar antikatoliker Femte Mosebok 5:9, där Gud säger om avgudar: “Ni ska inte böja er för dem”. Eftersom många katoliker ibland böjer sig eller knäböjer framför statyer av Jesus och de heliga, förväxlar antikatoliker den legitima vördnaden av en helig bild med synden avgudadyrkan.

Även om böjning kan användas som en hållning i tillbedjan är inte all böjning tillbedjan. I Japan visar man respekt genom att böja sig när man hälsar (motsvarande det västerländska handslaget). På samma sätt kan en person knäböja inför en kung utan att dyrka honom som en gud. På samma sätt dyrkar en katolik som kan knäböja framför en staty när han ber inte statyn eller ens ber till den, lika lite som en protestant som knäböjer med en bibel i händerna när han ber dyrkar bibeln eller ber till den.

Döljer det andra budordet?

En annan anklagelse som ibland framförs av protestanter är att den katolska kyrkan “gömmer” det andra budordet. Detta beror på att det första budet i katolska katekeser ofta anges som “Du skall inte ha några andra gudar före mig” (2 Mos 20:3), och det andra som “Du skall inte ta Herrens namn för intet”. (2 Mos 20:7). Utifrån detta hävdas att katolikerna har strukit förbudet mot avgudadyrkan för att rättfärdiga sin användning av religiösa statyer. Men detta är falskt. Katoliker grupperar helt enkelt budorden på ett annat sätt än de flesta protestanter.

I 2 Mosebok 20:2-17, där de tio budorden anges, finns det faktiskt fjorton imperativa påståenden. För att komma fram till tio bud måste vissa påståenden grupperas tillsammans, och det finns mer än ett sätt att göra detta. Eftersom polyteism och avgudadyrkan i den antika världen alltid var förenade - avgudadyrkan var det yttre uttrycket för polyteism - har den historiska judiska numreringen av de tio budorden alltid grupperat samman imperativen “Du skall inte ha andra gudar före mig” (2 Mos 20:3) och “Du skall inte göra dig en gjuten bild” (2 Mos 20:4). Den historiska katolska numreringen följer den judiska numreringen på denna punkt, liksom den historiska lutherska numreringen.

Judar och kristna förkortar buden så att de kan komma ihåg med hjälp av en sammanfattande formel med tio punkter. Judar, katoliker och protestanter sammanfattar till exempel vanligtvis sabbatsbudet som: “Kom ihåg sabbaten och håll den helig”, trots att budets egentliga text omfattar fyra verser (2 Mos 20:8-11).

När förbudet mot polyteism/avgudadyrkan sammanfattas förkortar judar, katoliker och lutheraner det som “Du skall inte ha några andra gudar före mig”. Detta är inget försök att “dölja” förbudet mot avgudadyrkan (judar och lutheraner använder inte ens statyer av helgon och änglar). Det är för att göra det lättare att lära sig de tio budorden.

Den katolska kyrkan är dock inte dogmatisk när det gäller hur de tio budorden ska numreras. I Katolska kyrkans katekism står det: “Uppdelningen och numreringen av buden har varierat under historiens gång. Den nuvarande katekesen följer den indelning av buden som fastställdes av Augustinus och som har blivit traditionell i den katolska kyrkan. Det är också den som används i den lutherska bekännelsen. De grekiska fäderna utarbetade en något annorlunda indelning, som återfinns i de ortodoxa kyrkorna och de reformerta samfunden” (KKK 2066).

Guds form?

En del antikatoliker åberopar 5 Mosebok 4:15-18 i sitt angrepp på religiösa statyer: “[Eftersom ni inte såg någon form den dag då Herren talade till er på Horeb mitt i elden, så akta er för att ni inte gör något ont genom att göra er en bild av någon figur, en manlig eller kvinnlig gestalt, en gestalt av något djur på jorden, en gestalt av någon fågel som flyger i luften, en gestalt av något som kryper på marken, en gestalt av någon fisk som finns i vattnet under jorden. “

Vi har redan visat att Gud inte förbjuder tillverkning av statyer eller bilder av olika varelser för religiösa ändamål (jfr 1 Kung 6:29-32, 8:6-66; 2 Kr 3:7-14). Men hur är det med statyer eller bilder som representerar Gud? Många protestanter skulle säga att det är fel eftersom 5 Mosebok 4 säger att israeliterna inte såg Gud i någon form när han slöt förbundet med dem; därför bör vi inte heller göra symboliska representationer av Gud. Men förbjuder 5 Mosebok 4 sådana framställningar?

Svaret är nej

Tidigt i sin historia förbjöds Israel att göra några avbildningar av Gud eftersom han inte hade uppenbarat sig i en synlig form. Med tanke på den hedniska kultur som omgav dem kunde israeliterna ha frestats att dyrka Gud i form av ett djur eller något naturföremål (t.ex. en tjur eller solen).

Men senare uppenbarade sig Gud i synliga former, till exempel i Daniel 7:9: “När jag såg, ställdes troner upp, och en som var den äldste av tiderna tog plats; hans kläder var vita som snö och håret på hans huvud som ren ull; hans tron var eldig, och dess hjul var brinnande eld”. Protestanter gör avbildningar av Fadern under denna form när de gör illustrationer av Gamla testamentets profetior.

Den helige Ande uppenbarade sig under minst två synliga former - som en duva, vid Jesu dop (Matt 3:16; Mark 1:10; Luk 3:22; Johannes 1:32), och som tungor av eld, på pingstdagen (Apg 2:1-4). Protestanter använder dessa bilder när de ritar eller målar dessa bibliska episoder och när de bär helsktandsnålar eller placerar duvemblem på sina bilar.

Men ännu viktigare är att Gud i inkarnationen av sin son Kristus visade mänskligheten en ikon av sig själv. Paulus sade: “Han är den osynlige Gudens avbild (grekiska: ikon), den förstfödde av hela skapelsen”. Kristus är den påtagliga, gudomliga “ikonen” av den osynliga, oändliga Guden.

Vi läser att när magikerna “gick in i huset såg de barnet med Maria, sin mor, och de föll ner och tillbad honom. Sedan öppnade de sina skatter och gav honom gåvor, guld, rökelse och myrra” (Matt 2:11). Även om Gud inte avslöjade någon form för sig själv på Horebs berg, avslöjade han en i huset i Betlehem.

Det sunda förnuftet säger oss att eftersom Gud har uppenbarat sig i olika bilder, framför allt i den inkarnerade Jesus Kristus, är det inte fel att vi använder bilder av dessa former för att fördjupa vår kunskap och kärlek till Gud. Det är därför Gud uppenbarade sig i dessa synliga former, och det är därför man gör statyer och bilder av dem.

Avgudadyrkan som fördöms av kyrkan

Sedan apostlarnas dagar har den katolska kyrkan konsekvent fördömt avgudadyrkan som synd. I katekesen från konciliet i Trient (1566) sägs det att avgudadyrkan begås “genom att dyrka avgudar och bilder som Gud, eller genom att tro att de har någon gudomlighet eller dygd som berättigar dem till vår dyrkan, genom att be till dem eller genom att sätta sin tillit till dem” (374).

Vad antikatoliker inte inser är skillnaden mellan att tro att en bit sten eller gips är en gud och att vilja minnas Kristus och de heliga i himlen visuellt genom att göra statyer till deras ära. Att göra och använda religiösa statyer är en helt igenom biblisk praxis. Den som säger något annat känner inte till sin bibel.