Translated from CatholicAnswers with their permission. Original article published on 1/1/2007 by Fr. M.D. Forrest M.S.C. with the original title: Devotion to the Blessed Virgin



Innan jag förklarar för dig, min käre vän, den katolska doktrinen och bruket kring den heliga Jungfru Maria, låt mig säga två sanningar som kyrkan lär ut med eftertryck: (1) Gud ensam, den högsta, oändliga varelsen, måste tillbedas. Att tillbe någon varelse, hur upphöjd den än är, skulle vara att begå avgudadyrkan. Det är helt enkelt absurt och även grovt orättvist att säga att katoliker dyrkar Maria. (2) Jesus Kristus är ensam vår medlare av frälsning. Han ensam har genom sitt högsta offer, av oändligt värde, återlöst och friköpt mänskligheten.

Vilken respekt kan man visa Maria?

Om Gud ensam ska tillbes, om Kristus ensam ska tillbes som vår återlösningsmedlare, får man då visa Maria, Jesu moder, någon respekt, och i så fall vilken typ av respekt?

Det finns en medfödd lag som är ingraverad i människans hjärta och som dikterar att särskild respekt bör visas till varelser som är klädda med en särskild värdighet. Barn måste hedra sina föräldrar, tjänare måste vörda sina herrar, soldater måste respektera sina officerare och undersåtar måste visa lojalitet mot sina härskare. Gud själv har i sin uppenbarelse till människan faktiskt beordrat denna respekt som naturlagen föreskriver. Våra icke-katolska vänner, som följer förnuftet och accepterar Bibelns undervisning, kan inte annat än erkänna denna princip eller sanning. Det är således klart som en plätt att det vid sidan av den högsta ära som vi ger Gud, och som vi kallar tillbedjan, finns en lägre ära som vi inte bara kan utan måste visa alla skapade varelser som är klädda med särskild värdighet.

Vad skall då sägas om vår plikt att vörda den heliga Jungfru Maria, vars värdighet överträffar alla andra varelsers värdighet lika mycket som himlen överträffar jorden?

Av alla varelser har Maria det unika privilegiet att tillbe sitt eget barn. Endast till Maria kan Gud sonen rikta den ljuvliga titeln Moder! Vilken underbar värdighet har då tilldelats den ödmjuka jungfrun från Nasaret!

Skriften lär ut vörnaden till Maria

Jag ber dig, min käre vän, att noggrant läsa det första kapitlet i Lukasevangeliet, vers 26 till vers 55. Det är mycket svårt att förstå hur någon kristen kan studera detta avsnitt och sedan vägra att vörda Maria. Varför, “Hell Maria”, som katoliker älskar att rikta till den heliga jungfrun, ges uttryckligen där; en del av det sades av ängeln Gabriel och en del av Elisabet. Ängeln var inspirerad av Gud och Elisabet “var fylld av den heliga anden” (v. 41). Låt oss sätta ihop de ord som ängeln Gabriel och Elisabet riktade till Maria: “Hell dig, full av nåd, Herren är med dig, välsignad är du bland kvinnor” (v. 28). “Välsignad är du bland kvinnor, och välsignad är frukten av ditt liv”. Här har vi den hälsning som katoliker riktar till Maria. Det enda tillägg vi har gjort är de två namnen “Maria” och “Jesus”. Så när katolikerna säger Ave Maria följer de alltså uttryckligen Bibeln. Jag ska ta upp den andra delen av denna bön senare.

Du kommer att lägga märke till, min käre vän, att Maria i den sublima lovsång som kallas Magnificat, som den evangelisten har skrivit ner från vers 46 till 55, förklarade: “Se, från och med nu skall alla släkten kalla mig välsignad” (v. 48). Vem, frågar jag, uppfyller denna profetia: de som vägrar att använda adjektivet välsignad på Jungfru Maria, eller katolikerna, som älskar att kalla Maria för den välsignade jungfrun?

Anrop av Maria

Vi vördar inte bara Maria, vi åberopar henne också eller ber om hennes förbön. Vissa motståndare säger att vi borde be till Gud ensam. Katoliker ber verkligen direkt till Gud, för de anser att Fader vår är den bästa och vackraste av alla böner och reciterar den ofta. Men de ber också till Maria och ber henne att gå i förbön för dem tillsammans med sin gudomliga Son.

Våra icke-katolska vänner ber om varandras böner, och vi berömmer dem för detta. Men om jag kan säga till en syndare på denna jord, och han kan säga till mig, en annan syndare: “Be för mig”, varför skulle vi då inte kunna säga till Guds syndfria moder som tronar i himlen: “Be för oss”? Om Paulus bad romarna att “hjälpa honom i deras böner för honom till Gud” (Rom 15:16) och om han skrev till thessalonikerna: “Be för oss”, varför kan vi då inte be Maria, som är mycket heligare och närmare Gud än de romerska och thessaloniska konvertiterna, att be för oss? Vi läser faktiskt i Gamla testamentet att Gud på ett positivt sätt beordrade Elifas och hans två vänner att gå till den helige mannen Job och be om hans förbön: “Min tjänare Job skall be för er; hans ansikte skall jag ta emot, för att ni inte skall tillskrivas dårskap” (Job 42:8).

Därför handlar katoliker rätt när de säger: “Heliga Maria, Guds moder, be för oss syndare nu och i vår dödstimme”.

Statyer och bilder av Maria

Men varför har katoliker statyer eller bilder av Maria i sina kyrkor och hem? Strider det inte mot det första (eller andra) budet att göra avbildningar? Nej, det strider mot Guds lagar att dyrka bilder, inte att tillverka dem. Annars skulle vi vara tvungna att avskaffa alla sådana saker som dockor, för är de inte “gjutna bilder”? Och är det någon som tror att det strider mot det första budet att tillverka dockor eller att ge dem till barn? Gud beordrade till och med tillverkning av vissa bilder i den gamla lagen, vilket vi läser i olika delar av Gamla testamentet. Han beordrade till exempel Mose att göra två keruber (änglar) av slaget guld (2 Mos 25:18).

Om icke-katoliker godkänner att statyer av drottning Victoria eller kung Edward eller general MacArthur eller Charles Dickens eller Roosevelt tillverkas och uppförs (och i detta håller vi med dem), hur kan de då se något som är förkastligt i att göra en staty av den heliga jungfrun, mor till kungarnas konungars moder, och placera den på en framträdande plats? Vi ber våra vänner utanför kyrkan att vara rättvisa och inte försöka spela “krona jag vinner, klave du förlorar”.

När det gäller bruket att tända ljus och placera vaser med blommor framför statyn eller bilden av den heliga jungfrun, kan ingen person rimligen invända mot detta bruk som skulle godkänna att en internatelev plockar blommor, arrangerar dem fint i vaser och placerar dem framför sin mors foto, som hon hade placerat på spiselkransen i sitt rum. Om det senare är en lovvärd sedvänja - vilket varje person som är utrustad med förnuft och känslighet medger - är den förra sedvänjan säkert lika lovvärd. På samma sätt, om ett barn kan kyssa fotot av sin frånvarande mor för att visa sin kärlek till henne (även om barnet mycket väl vet att fotot i sig självt är ett livlöst, icke-responsivt föremål), så är katoliker respektfulla när de kysser en bild eller staty av Maria för att uttrycka sin kärlek till den levande himmelska drottningen, som bilden representerar.