Translated from CatholicAnswers with their permission. Original article published on 2021 by CatholicAnswers with the original title: Praying to the Saints



Det historiska kristna bruket att be våra avlidna bröder och systrar i Kristus - de heliga - om deras förbön har angripits under de senaste hundra åren. Även om bruket går tillbaka till kristendomens tidigaste dagar och delas av katoliker, östortodoxa, andra östliga kristna och till och med av vissa anglikaner, är det fortfarande utsatt för kraftiga angrepp från många inom den protestantiska rörelsen som startade på 1500-talet.

Kan helgon höra oss?

En anklagelse mot den är att de heliga i himlen inte kan höra våra böner, vilket gör det meningslöst att be om deras förbön. Men som Skriften visar är de i himlen medvetna om bönerna från dem på jorden. Detta kan till exempel ses i Uppenbarelseboken 5:8, där Johannes skildrar de heliga i himlen som erbjuder våra böner till Gud i form av “gyllene skålar fulla av rökelse, som är de heligas böner”. Men om de heliga i himlen framför våra böner till Gud måste de vara medvetna om våra böner.

Vissa kanske försöker hävda att de böner som framförs i detta avsnitt inte var riktade till de heliga i himlen utan direkt till Gud. Men detta argument skulle bara stärka det faktum att de i himlen kan höra våra böner, för då skulle de heliga vara medvetna om våra böner även när de inte är riktade till dem!

En enda medlare mellan Gud och människor

En annan anklagelse som ofta framförs mot att be de heliga om förbön är att detta strider mot Kristi enda medlarroll, vilket Paulus diskuterar: “Ty det finns en Gud, och det finns en medlare mellan Gud och människorna, människan Kristus Jesus” (1 Tim 2:5).

Men att be en person att be för dig bryter inte på något sätt mot Kristi medlarroll, vilket man kan se när man betraktar det sätt på vilket Kristus är en medlare. För det första är Kristus en unik medlare mellan människan och Gud eftersom han är den enda person som är både Gud och människa. Han är den enda bryggan mellan de två, den enda gud-mannen. Men denna roll som medlare äventyras inte på minsta sätt av att andra gör förböner för oss. Dessutom är Kristus en unik medlare mellan Gud och människa eftersom han är det nya förbundets medlare (Hebr 9:15, 12:24), precis som Moses var det gamla förbundets medlare (grekisk mesitas) (Gal 3:19-20).

Förbön av medkristna - vilket är vad de heliga i himlen är - stör uppenbarligen inte heller Kristi unika medlarroll, eftersom Paulus i de fyra verserna som föregår 1 Timoteus 2:5 säger att kristna bör göra förböner: “Först och främst uppmanar jag alltså till att man för alla människor, för kungar och alla som har höga befattningar, framför åkallan, bön, förbön och tacksägelse, för att vi ska kunna leva ett lugnt och fridfullt liv, gudfruktigt och respektfullt i alla avseenden. Detta är gott och välbehagligt för Gud, vår frälsare, som vill att alla människor ska bli frälsta och komma till sanningens kunskap” (1 Tim 2:1-4). Det är alltså uppenbart att förböner som kristna framför för andras räkning är något som är “gott och välbehagligt för Gud” och inte något som inkräktar på Kristi roll som medlare.

“Ingen kontakt med de döda”

Ibland invänder fundamentalister mot att be våra kristna medmänniskor i himlen att be för oss genom att förklara att Gud har förbjudit kontakt med de döda i avsnitt som 5 Mosebok 18:10-11. I själva verket har han inte gjort det, eftersom han ibland har gett det - till exempel när han lät Moses och Elia visa sig för lärjungarna tillsammans med Kristus på förvandlingsberget (Matt. 17:3). Vad Gud har förbjudit är den nekromantiska praktiken att frammana andar. “Det skall inte finnas någon bland er som … utövar spådomskonst, en spåman, en augur, en trollkarl, en trollkarl, en trollkarl, ett medium, en trollkarl eller en nekromantiker. . . . För dessa folk, som du är på väg att göra dig av med, lyssnar till spåmän och spåmän; men vad gäller dig har Herren, din Gud, inte tillåtit dig att göra det. Herren, din Gud, skall låta en profet som jag uppväcka åt dig bland dig, bland dina bröder - honom skall du lyssna till” (5 Mos 18:10-15).

Gud anger alltså att man inte får besvärja de döda för att få information, utan man ska i stället vända sig till Guds profeter. Man ska alltså inte hålla en seans. Men vem som helst med ett uns sunt förnuft kan urskilja den stora kvalitativa skillnaden mellan att hålla en seans för att få de döda att tala genom dig och en son som ödmjukt säger vid sin mors grav: “Mamma, snälla be till Jesus för mig, jag har ett verkligt problem just nu”. Att be till de heliga: Att förbise det uppenbara

Vissa invändningar mot konceptet med böner till de heliga avslöjar begränsade föreställningar om himlen. En kommer från den antikatolska Loraine Boettner:

“Hur kan då en människa som Maria höra bönerna från miljontals romerska katoliker i många olika länder som ber på många olika språk samtidigt?

“Låt vilken präst eller lekman som helst försöka samtala med endast tre personer samtidigt och se hur omöjligt det är för en människa.” Invändningarna mot böner till Maria gäller i lika hög grad för böner till de heliga. För även de är bara varelser, oändligt mycket mindre än Gud, som bara kan vara på en plats åt gången och göra en sak åt gången.

“Hur kan de då lyssna till och besvara tusentals och åter tusentals framställningar som görs samtidigt i många olika länder och på många olika språk? Många sådana framställningar uttrycks inte muntligt utan endast mentalt, tyst. Hur kan Maria och de heliga, utan att vara som Gud, vara närvarande överallt och känna till alla hjärtans hemligheter?” (Romersk katolicism, 142-143).

Om det var som att vara i himlen var som att vara i rummet bredvid, skulle dessa invändningar naturligtvis vara giltiga. En dödlig, oförglorifierad person i rummet bredvid skulle verkligen drabbas av de begränsningar som följer av hur tid och rum fungerar i vårt universum. Men de heliga befinner sig inte i rummet bredvid, och de är inte föremål för de begränsningar i tid och rum som gäller i detta liv.

Detta innebär inte att de heliga i himlen därför måste vara allvetande, som Gud är, för det är bara genom Guds vilja som de kan kommunicera med andra i himlen eller med oss. Och Boettners argument om att framställningar kommer fram på olika språk är ännu mer felaktigt. Är det verkligen någon som tror att de heliga i himlen är begränsade till “the Queen’s English”? Det är ju trots allt Gud själv som ger tungotalets gåva och tolkningen av tungomålen. De heliga i Uppenbarelseboken förstår säkert de böner som de visas framföra till Gud.

Att be “direkt till Jesus”

Vissa kanske medger att de tidigare invändningarna mot att be de heliga om deras förbön inte fungerar och kanske till och med medger att praktiken är tillåten i teorin, men de kan ändå ifrågasätta varför man skulle vilja be de heliga att be för en. “Varför inte be direkt till Jesus?” frågar de.

Svaret är: “Självklart ska man be direkt till Jesus!” Men det betyder inte att det inte också är bra att be andra att be för en. I slutändan slår invändningen “gå direkt till Jesus” tillbaka på den som framför den: Varför skulle vi be någon kristen, i himlen eller på jorden, att be för oss när vi kan be Jesus direkt? Om bara det faktum att vi kan vända oss direkt till Jesus bevisar att vi inte bör be någon kristen i himlen att be för oss så skulle det också bevisa att vi inte bör be någon kristen på jorden att be för oss.

Att be för varandra är helt enkelt en del av vad kristna gör. Som vi såg i 1 Timoteus 2:1-4 uppmuntrade Paulus starkt de kristna att be om förbön för många olika saker, och det avsnittet är inte alls unikt i hans skrifter. På andra ställen ber Paulus direkt andra att be för honom (Rom 15:30-32, Ef 6:18-20, Kol 4:3, 1 Tess 5:25, 2 Tess 3:1), och han försäkrade dem om att han också bad för dem (2 Tess 1:11). I grund och botten krävde Jesus själv att vi skulle be för andra, och inte bara för dem som bad oss att göra det (Matt. 5:44).

Eftersom bruket att be andra att be för oss rekommenderas så starkt i Skriften kan det inte betraktas som överflödigt med motiveringen att man kan vända sig direkt till Jesus. Nya testamentet skulle inte rekommendera det om det inte fanns fördelar med det. En sådan fördel är att de heligas tro och hängivenhet kan stödja våra egna svagheter och fylla på det som saknas i vår egen tro och hängivenhet. Jesus försörjde regelbundet en person utifrån en annan persons tro (t.ex. Matt 8:13, 15:28, 17:15-18, Mark 9:17-29, Luk 8:49-55). Och det säger sig självt att de som är i himlen, då de är fria från kroppen och det här livets distraktioner, har en ännu större tilltro och hängivenhet till Gud än någon på jorden.

Dessutom svarar Gud särskilt på de rättfärdigas böner. Jakob förklarar: “En rättfärdig människas bön har stor kraft i sina effekter. Elia var en man av samma natur som vi själva och han bad ivrigt om att det inte skulle regna, och under tre år och sex månader regnade det inte på jorden. Då bad han på nytt och himlen gav regn, och jorden gav sin frukt” (Jak 5:16-18). Ändå är de kristna i himlen mer rättfärdiga, eftersom de har gjorts fullkomliga för att stå i Guds närvaro (Hebr 12:22-23), än någon annan på jorden, vilket innebär att deras böner skulle vara ännu mer effektiva.

Naturligtvis bör vi be direkt till Kristus med varje trängande behov vi har (se Johannes 14:13-14). Det är något som den katolska kyrkan starkt uppmuntrar till. Faktum är att bönerna i mässan, den centrala handlingen i katolsk gudstjänst, är riktade till Gud och Jesus, inte till de heliga. Men det betyder inte att vi inte också bör be våra kristna medmänniskor, även de som är i himlen, att be med oss.

De i himlen ber inte bara med oss, de ber också för oss. I Uppenbarelseboken läser vi: “Och han fick mycket rökelse för att blanda sig med alla de heligas böner på det gyllene altaret framför tronen, och röken från rökelsen steg upp tillsammans med de heligas böner från ängelns hand inför Gud” (Upp 8:3-4).

Och de som i himlen erbjuder Gud våra böner är inte bara änglar utan även människor. Johannes ser att “de tjugofyra äldste [ledarna för Guds folk i himlen] föll ner inför Lammet, var och en med en harpa i handen och med gyllene skålar fulla av rökelse, som är de heligas böner” (Upp 5:8). Det enkla faktum är, som detta avsnitt visar: De heliga i himlen frambringar till Gud de heligas böner som de heliga på jorden har framfört.