Translated from CatholicAnswers with their permission. Original article published on 2021 by CatholicAnswers with the original title: The Forgiveness of Sins



All syndaförlåtelse kommer i slutändan från Kristi fullbordade verk på Golgata, men hur mottar individer denna förlåtelse? Lämnade Kristus oss några medel inom kyrkan för att ta bort synden? Bibeln säger att han gav oss två medel.

Dopet gavs för att ta bort den synd som ärvdes från Adam (arvsynden) och alla synder som vi personligen begick före dopet. För synder som begås efter dopet behövs ett annat sakrament. Det har kallats botgöring, bikt och försoning, var och en av dessa ord betonar en av dess aspekter. Under sitt liv förlät Kristus synder, som i fallet med kvinnan som blev tagen i äktenskapsbrott (Johannes 8:1-11) och kvinnan som smorde hans fötter (Lukas 7:48). Han utövade denna makt i sin mänskliga egenskap som Messias eller människoson, och han säger till oss: “Människosonen har makt på jorden att förlåta synder” (Matt 9:6), vilket är anledningen till att evangelieskribenten själv förklarar att Gud “hade gett sådan makt åt människor” (Matt 9:8).

Eftersom han inte alltid skulle vara synligt närvarande i kyrkan, gav Kristus denna makt till andra människor så att kyrkan, som är fortsättningen på hans närvaro genom tiderna (Matt 28:20), skulle kunna erbjuda framtida generationer förlåtelse. Han gav sin makt till apostlarna, och det var en makt som kunde föras vidare till deras efterträdare och ombud, eftersom apostlarna inte heller alltid skulle vara på jorden, men människor skulle fortfarande synda.

Gud hade sänt Jesus för att förlåta synder, men efter sin uppståndelse sade Jesus till apostlarna:

“Frid vare med er. Som Fadern har sänt mig sänder jag er.” Sedan han sagt detta, andades han på dem och sade: “Tag emot den helige Ande! Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden.” (Johannes 20:21-23)

Kommissionen

Kristus uppmanade apostlarna att följa hans exempel: “Som Fadern har sänt mig, så sänder jag er” (Johannes 20:21). På samma sätt som apostlarna skulle bära Kristi budskap till hela världen, skulle de också bära hans förlåtelse: “Sannerligen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen” (Matt 18:18).

Denna makt förstod man som att den kom från Gud: “Allt detta kommer från Gud, som genom Kristus har försonat oss med sig själv och gett oss försoningstjänsten” (2 Kor 5:18).

Vissa säger att all makt som gavs till apostlarna dog med dem. Så är det inte. Vissa befogenheter måste ha, till exempel förmågan att skriva Skriften. Men de befogenheter som var nödvändiga för att upprätthålla kyrkan som ett levande, andligt samhälle måste föras vidare från generation till generation. Kristus beordrade apostlarna att “Gå nu och gör alla folk till lärjungar”. Det skulle ta mycket tid. Och han lovade dem hjälp: “Se, jag är med er alla dagar, ända till tidens slut” (Matt 28:19-20).

Om lärjungarna trodde att Kristus hade instiftat makten att sakramentalt förlåta synder i hans ställe, skulle vi förvänta oss att apostlarnas efterföljare - biskoparna - och senare tiders kristna skulle agera som om denna makt utövades legitimt och vanemässigt. Om å andra sidan den sakramentala syndaförlåtelsen var det som fundamentalister kallar det, ett “ påfund “, och om det var något som påtvingades den unga kyrkan av kyrkliga eller politiska ledare, skulle vi förvänta oss att hitta dokument om protester. Faktum är att vi i tidiga kristna skrifter inte finner några tecken på protester mot den sakramentala syndaförlåtelsen. Tvärtom. Vi finner att bekännelse inför en präst accepterades som en del av den ursprungliga trosdepositionen som överlämnades från apostlarna.

Massor av mod

Loraine Boettner hävdar i sin bok Roman Catholicism att “aurikulär bikten till en präst i stället för till Gud” infördes 1215 vid det fjärde Laterankonciliet. Ändå finns det många tidiga kristna skrifter - en stor del av dem tusen eller fler år före detta koncilium - som hänvisar till bikten som något som redan var etablerat sedan länge.

Det fjärde Laterankonciliet diskuterade faktiskt bikten. För att bekämpa tidens slappa moral reglerade konciliet den redan existerande skyldigheten att bekänna sina synder genom att säga att katoliker bör bikta alla dödliga synder minst en gång om året. Att utfärda ett officiellt dekret om hur ofta ett sakrament måste utföras är knappast detsamma som att “uppfinna” detta sakrament.

De tidigaste kristna skrifterna, såsom första århundradets Didache, är obestämda när det gäller förfarandet för den bekännelse som ska användas för syndernas förlåtelse, men en muntlig bekännelse anges som en del av kyrkans krav vid tiden för Irenaeus (180 e.Kr.). Han skrev att lärjungarna till den gnostiske kättaren Marcus “har vilselett många kvinnor…. . . Några av dessa kvinnor gör en offentlig bekännelse, men andra skäms för att göra det, och i tystnad, som om de drog sig tillbaka från hoppet om Guds liv, faller de antingen helt ifrån eller tvekar mellan de två vägarna” (Against Heresies 1:22).

Det är uppenbart att botens sakrament används, för Irenaeus talar om att göra en yttre bekännelse (i stället för att tiga) som hoppet om evigt liv hänger på, men det framgår ännu inte av Irenaeus hur eller till vem bekännelsen ska göras. Är det privat, inför prästen, eller inför hela församlingen, med prästen som ordförande? Det enda vi kan säga med säkerhet är att Irenaeus anser att sakramentet har sitt ursprung i den unga kyrkan.

Senare författare som Origenes (241), Cyprianus (251) och Afraates (337) är tydliga med att bikten ska göras inför en präst. (I deras skrifter kallas hela botgöringsprocessen för exomologesis, vilket betyder bekännelse - bekännelsen sågs som huvuddelen av sakramentet). Cyprianus skriver att syndernas förlåtelse endast kan ske “genom prästerna”. Ambrosius säger att “denna rätt ges endast till prästerna”. Påven Leo I säger att absolution kan erhållas endast genom prästernas böner.

Underförstådd bikt

Observera att den makt som Kristus gav apostlarna var tvåfaldig: att förlåta synder eller att hålla dem bundna, vilket innebär att behålla dem oförlåtna. Flera saker följer av detta. För det första kunde apostlarna inte veta vilka synder de skulle förlåta och vilka de inte skulle förlåta om inte syndaren först berättade om synderna för dem. Detta förutsätter en bikt. För det andra var deras auktoritet inte bara att förkunna att Gud redan hade förlåtit synder eller att han skulle förlåta synder om det skedde en ordentlig omvändelse.

Sådana tolkningar redogör inte för skillnaden mellan att förlåta och behålla - och inte heller för den betydelse som uttalandet i Johannes 20:21-23 ges. Om Gud redan har förlåtit alla en människas synder, eller kommer att förlåta dem alla (tidigare och framtida) vid en enda omvändelse, är det föga meningsfullt att säga till apostlarna att de har fått makt att “behålla” synder, eftersom förlåtelse skulle vara allt eller inget och ingenting skulle kunna “behållas”.

Dessutom, om vi vid omvändelsen blev förlåta alla synder, tidigare, nuvarande och framtida, skulle det inte heller vara meningsfullt att Kristus krävde att vi skulle be: “Och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro.”, vilket han förklarade krävs eftersom “om ni förlåter människorna deras överträdelser, ska er himmelske Far också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, ska inte heller er Far förlåta era överträdelser.” (Matt. 6:12-15).

Om förlåtelsen verkligen kan vara partiell - inte en gång för alla - hur ska man då kunna avgöra vilka synder som har blivit förlåtna och vilka som inte har blivit det, i avsaknad av ett prästerligt beslut? Nej, bibelställena är meningsfulla endast om apostlarna och deras efterföljare fick en verklig auktoritet.

Ändå är vissa människor inte övertygade. En av dem är Paul Juris, en före detta präst som nu är fundamentalist och som har skrivit en pamflett om detta ämne. Broschyren sprids i stor utsträckning av organisationer som motsätter sig katolicismen. På omslaget beskrivs arbetet som “en studie av Johannes 20:23, en mycket missförstådd och missbrukad del av Skriften som gäller syndernas förlåtelse”. Juris nämner “två huvudsakliga tankeskolor”, den katolska och den fundamentalistiska ståndpunkten.

Han noterar korrekt att “bland kristna är man allmänt överens om att regelbunden bikt av ens synder uppenbarligen är nödvändig för att förbli i ett gott förhållande till Gud. Frågan är alltså inte om vi bör eller inte bör bikta våra synder. Den verkliga frågan är snarare: Hur säger Gud att våra synder är förlåtna eller bevarade?”.

Versutkastande

Detta till synes rimliga tillvägagångssätt döljer vad som egentligen händer härnäst. Juris ägnar sig åt att slänga verser och listar så många verser han kan hitta som hänvisar till att Gud förlåter synder, i hopp om att den stora mängden verser kommer att lösa frågan. Men ingen av de verser han nämner tolkar specifikt Johannes 20:23, och ingen av dem motsäger den katolska tolkningen.

Till exempel citerar han verser som dessa: “Därför ska ni veta, bröder, att det är genom honom som syndernas förlåtelse förkunnas för er. Var och en som tror förklaras rättfärdig i honom och fri från allt som ni inte kunde frias från genom Mose lag.” (Apg 13:38-39); “Och han sade till dem: “Gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt ska bli frälst, men den som inte tror ska bli fördömd. “ (Markus 16:15-16).

Juris säger att verser som dessa visar att “allt som återstod för lärjungarna att göra var att ‘gå’ och ‘förkunna’ denna underbara goda nyhet (evangeliet) för alla människor. När de proklamerade denna goda nyhet om evangeliet skulle de som trodde på evangeliet få sina synder förlåtna. De som förkastade (inte trodde på) evangeliet skulle få sina synder kvar.”

Juris gör inget annat än att visa att Bibeln säger att Gud kommer att förlåta synder och att det är genom Jesus som våra synder förlåts - saker som ingen tvivlar på. Han bevisar inte på långa vägar att Johannes 20:23 är likvärdigt med en befallning att “gå” och “predika”. I stället talar Jesus om för apostlarna att de har fått befogenhet att göra något. Han säger inte: “När Gud förlåter människornas synder är de förlåta.” Han säger inte att de är förlåta. Han använder andra personens plural: “ni”. Och han talar om att apostlarna ska förlåta, inte predika. När han talar om att behålla synder använder han samma form: “ni binder någon i hans synder så är han bunden.”

Fördelarna

Är en katolik som biktar sina synder för en präst bättre än en icke-katolik som biktar sig direkt inför Gud? Ja. För det första söker han förlåtelse på det sätt som Kristus ville. För det andra lär sig katolikerna genom att bikta sig för en präst en lektion i ödmjukhet, vilket man undviker när man biktar sig enbart genom privat bön. För det tredje får katoliken sakramentala nåder som icke-katoliker inte får; genom botens sakrament förlåts synder och erhålls nåder. För det fjärde är katoliken säker på att hans synder är förlåtna; han behöver inte förlita sig på en subjektiv “känsla”. Slutligen kan katoliken också få goda råd för att undvika synd i framtiden.

Strax innan Kristus lämnade denna värld gav han apostlarna särskild befogenhet att göra Guds förlåtelse tillgänglig för alla människor, och hela den kristna världen accepterade detta, fram till för bara några få århundraden sedan. Om det finns ett “påhitt” här är det inte botgöringens sakrament, utan uppfattningen att den sakramentala syndaförlåtelsen inte finns i Bibeln eller i den tidiga kristna historien.